Fanilla.nl
18/12/17 | Posted in Hotspots, Reizen

beste plekken van bali

De ene prachtige zonsondergang na de andere en rijstvelden waar je u tegen zegt. Fenomenaal uitzicht over bergen, meren en de eindeloze zee. Half Nederland is er geweest, en dat is niet zonder reden. Bali is… Bali. Een reis naar Bali is fantastisch, maar niet álles op Bali is zo mooi. Een groot deel van het eiland bestaat namelijk uit drukke steden en toeterende brommertjes. Mocht je nog denken dat Bali één groot paradijs is (net als ik eerst), dan moet ik je helaas uit de droom helpen. Toch zijn er nog veel plekken op Bali die absoluut de moeite waard zijn. Ik vertel je over mijn 5 favoriete plekken!

1. Ubud

Ik denk dat er weinig mensen zijn die niet naar Ubud gaan op Bali. Dit dorp is enorm populair geworden dankzij de film en het boek ‘Eat Pray Love’. In het boek leert een vrouw van middelbare leeftijd te midden van de rijstvelden en met hulp van een Balinese medicijnman opnieuw in de liefde te geloven. Als gevolg hiervan liepen er in Ubud opvallend veel vrouwen met midlife-crisis rond, die de film iets te letterlijk hadden genomen.

Toch snap ik de aantrekkingskracht van Ubud zeker: het dorp ligt midden in de rijstvelden, waar je elk moment van de dag even aan de drukte kunt ontsnappen. Want druk is het wel in Ubud: er komen veel toeristen en daar is op ingespeeld met allerlei bars en restaurantjes. Wij kwamen net van Java en moesten nog een beetje wennen aan de grote hoeveelheid hipstertenten: zoveel heb ik er nog nooit van m’n leven bij elkaar gezien. Zelfs niet in Amsterdam. We vonden het stiekem wel leuk om na alle bordjes nasi eens iets anders te eten.

Op de foto hierboven ben ik in het Monkey Forest, eigenlijk een iets te toeristische trekpleister, maar wel leuk om eens te zien. Na het maken van deze foto werd ik trouwens aangevallen door een aap die mijn telefoon probeerde te stelen! Meike heeft toen de aap van mijn rug afgetrokken en werd vervolgens door diezelfde aap achterna gezeten. Ze hadden ons verteld dat je beter niet kunt rennen of schreeuwen in het park, maar je kunt wel raden wat we allebei deden, haha. Uiteindelijk zijn we er gelukkig allebei zonder kleerscheuren (en rabiës) vanaf gekomen.

Dit is bij Yoga Barn, dé yoga hotspot voor alle vrouwen met midlife-crisis. En wij. We hebben uiteindelijk geen yogales gedaan, maar vooral in het café gezeten. Daar hadden ze heerlijke gerechten op de kaart staan, zoals deze veganistische lasagne en spring rolls. Een beetje gek voelde het wel, of beter gezegd, een beetje ‘on-Indonesisch’, maar dat geldt wel voor meer plekken op Bali.

We gingen ook naar een Balinese dansvoorstelling. Dat was behoorlijk indrukwekkend, omdat het zó anders is dan dans en muziek bij ons. Gezichtsuitdrukkingen speelden bijvoorbeeld een hele grote rol in de voorstelling. Zeker een aanrader! Dit was in het cultureel centrum van Ubud.

Oké, we zijn stiekem gewoon best wel losgegaan in al die hipstertenten. De linker foto is gemaakt bij Watercress, een koffietentje in het centrum. Rechts is bij Ubud Bliss Spa, een spa met een café en een prachtige tuin die we per toeval ontdekten na een wandeling door de rijstvelden.

Ohh jongens dit is in Cat Café, waar je je koffie, als je niet oppast, moet delen met een van de awesome katten die er rondlopen. Die jongen is onze reisbuddy Luke. Hij vond de katten iets leuker dan zij hem, haha!

Dit is een voorbeeld van het uitzicht tijdens de gratis Campuhan Ridge Walk door de rijstvelden. Aan het einde van de wandeling stuitten we dus op de Bliss Spa. Wij hadden daar onze eigen ‘booth’: een mini houten huisje op het water, drijvend tussen de rijstvelden. Ik vond het echt een beetje een magische plek.

Onze budget accomodatie in Ubud: Joker Hostel (± €8 p.p.p.n voor een bed op een slaapzaal)

2. Munduk

Na Ubud reisden we door naar Munduk, een klein bergdorpje in het noorden van het eiland. Vanuit de taxi (er was geen ander vervoer mogelijk) zagen we langzamerhand een prachtig berggebied opduiken. We keken onze ogen uit: soms dook er opeens een enorm meer op achter een berg, of moesten we stoppen omdat er apen de weg overstaken.

In Munduk verbleven we in een homestay, waar we tijdens het ontbijt fenomenaal uitzicht hadden over de rijstvelden en het tropisch regenwoud. Een gids nam ons mee door dat regenwoud en riep af en toe: ‘Kijk, dit zijn koffiebonen!’ of hij wees ons op cacao, aloë vera, nootmuskaat, macadamia noten… van alles kwam voorbij. Allemaal ongerepte natuur. We klommen ons ook te pletter om twee watervallen te zien, en dat was het absoluut waard.

In Munduk is verder niet per se veel te doen. Je kunt een scootertje huren om de omgeving te verkennen of iets gaan eten in een van de restaurantjes met uitzicht. Hier aten we nasi campur (een mini rijsttafeltje) in een restaurant genaamd Warung Classic.

Onze budget accomodatie in Munduk: Edi’s Homestay (± €12 voor een 2-pers. kamer)

3. Amed

Na een dag of twee hadden we Munduk wel gezien en reisden we verder naar onze volgende bestemming: Amed. De taxichauffeur was echt een schat die op alle mooie plekken onderweg wilde stoppen om ons vol trots te vertellen over zijn Bali. Een taxi van Munduk naar Amed is voor een backpacker trouwens relatief prijzig (iets van €25 geloof ik), maar er is helaas geen andere optie. Je kunt het best proberen om een taxi met andere reizigers te delen.

Ook Amed is nog relatief rustig, al hopen ze wel heel erg dat er toeristen zullen komen. Men is hard bezig om restaurantjes te openen en, bereid je voor, ze willen je enórm graag binnenhalen voor toeristische uitjes. Wij hebben er toen nog over getwijfeld om Mount Agung te beklimmen, dat is nu echt een raar idee… hierboven zie je hem nog in volle glorie, geen vuiltje aan de lucht.

In Amed hebben we vooral gesnorkeld en gehangen op het strand. Snorkelen had ik nog nooit écht gedaan en ik was dan ook volledig onder de indruk van al die verschillende soorten vissen. Er waren zelfs tempels onder water!

Na een dag op het strand gingen we ergens eten of een lesje pilates doen met uitzicht over de zee. Dit alles maakte me bijzonder gelukkig en dat kun je geloof ik wel zien op de foto.

Onze budget accomodatie in Amed: Pondok Aldi (± €13 voor een 2-pers. kamer)

4. Nusa Penida

Stiekem gingen we na Amed eerst door naar de Gili eilanden en Lombok, maar daarover vertel ik later meer. De volgende bestemming op Bali was Nusa Penida, een eiland in het zuiden. We huurden er een scootertje en crossten er het hele eiland over.

Sommige wegen op het eiland waren goed, andere… iets minder. Wij als onervaren scooteraars durfden sommige intens steile weggetjes met gaten en kuilen niet zo goed aan. Daardoor hebben we een paar hotspots overgeslagen. Crystal Bay hebben we gelukkig wel bereikt, dat is een mooie baai om te snorkelen. Zie de foto.

We bezochten ook een tempel, Goa Giri Putri, maar dat was me toch een vreemde ervaring. We dachten dat het een ‘gewone’ tempel zou zijn, maar de tempel bleek een grot, waar we letterlijk in moesten kruipen. Waar de uitgang was wisten we niet en het was super donker en plakkerig. Toen we dachten dat we licht aan het einde van de grot zagen, stonden we opeens oog in oog met een groep apen. We schrokken ons te pletter en zijn op een soort drafje teruggegaan naar de ingang. Die apen hadden ze daar nog nooit gezien…. (ontsnapping aan rabiës deel 2)

We bekwamen van de schrik bij Penida Colada: een gezellige bar aan het strand met goed geprijsde drankjes.

De foto hierboven is gemaakt toen we tijdens een van onze roadtrips gingen ontbijten bij Be Pasih Warung.

Onze budget accomodatie op Nusa Penida: Full Moon Bungalows (± €24 voor een 2-pers. bungalow)

5. Canggu

De vijfde en laatste plek die ik met jullie wil delen is Canggu. Dit is een kustplaats in het wat meer toeristische gedeelte van Bali. Er lopen veel surfers rond en als gevolg daarvan hangt er een chille sfeer. Opnieuw stikt het hier van de hipster tenten. Dit is bij het Italiaanse (ja echt) restaurantje Bottega Italiana.

Links zie je het begin van mijn smoothiebowl obsessie, bij Crate Cafe. Dit is een heel populair tentje waar je vroeg moet zijn, anders moet je in de rij staan wachten op een plekje. Canggu was onze laatste bestemming op Bali en daar hebben we nog even goed van genoten: cocktails tijdens happy hour, gefaalde bodyboard-sessies, heel veel lekker eten en de meest prachtige zonsondergangen.

Onze budget accomodatie: Pucuk Bali Guesthouse (± €16 voor een 2-pers. kamer)

Ik zeg: halleluja.

Ga je binnenkort naar Bali? Dan kan ik je deze 5 bestemmingen echt aanraden. Als ik nog eens terug zou gaan, zou ik zo hard mogelijk wegrennen van alle plekken rondom het vliegveld, zoals Denpasar, Kuta en Seminyak. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om dit uitgebreide verslagje te lezen!

Lees hier mijn andere reisverhalen over Indonesië