Fanilla.nl
24/4/17 | Posted in Persoonlijk

de lessen van mijn tussenjaar

Ik ben eigenlijk altijd bezig. Of beter gezegd, ik heb altijd het gevoel dat ik iets moet doen. Als ik een filmavondje met mezelf heb gepland, zet ik om de vijf minuten de film op pauze, omdat ik echt even dat ene mailtje moet sturen, en dan ook meteen die ene persoon een berichtje moet sturen. Als ik eens een boek wil lezen, zie ik opeens dat er intussen alweer 51 berichten in drie chats zijn binnengekomen. Die moet ik natuurlijk allemaal nu beantwoorden. En trouwens, ik moet ook nog even op mn to do-list zetten dat ik over zes weken een afspraak bij de tandarts moet maken.

 

Voordat ik het weet is de dag voorbij, en heb ik me geen moment ontspannen gevoeld. Altijd ben ik ofwel dingen aan het doen, ofwel aan het denken aan de dingen die ik nog moet doen. Daardoor krijg ik in principe veel gedaan, maar ben ik aan het einde van de week altijd op.

 

 

Haha doe dan.

 
 

Vreemde ontdekkingen

Tijdens dit tussenjaar heb ik de tijd genomen om na te denken over wat ik wil en dat heeft als gevolg dat ik bewuster ben geworden van hoe ik ben en doe. En dat leidt tot vreemde ontdekkingen. Dat ik altijd bezig ben wist ik al wel, dat is ook iets dat in de familie zit. (Als ik bij opa en oma wil komen eten moet ik dat bijvoorbeeld drie weken van tevoren aangeven.) Toch had ik de lichamelijke impact van mijn gedrag een beetje onderschat. Door altijd maar bezig te zijn en niet echt naar m’n lichaam te luisteren had ik bijvoorbeeld niet door dat ik soms serieus gewoon even stop met ademhalen, totdat een paar mensen me hierop wezen.

 
Conclusie: het is tijd voor een tandje minder. En aangezien ik niet de enige ben met dit probleem – de cijfers liegen er niet om (bron bron bron) – leek het me een goed idee om op zoek te gaan naar wat meer rust en mijn tips met jullie te delen. Dus bij dezen! Je zult de tips allemaal al eens gehoord hebben, dus ik vertel vooral over mijn ervaring ermee.

 

1. Even geen data

Tegenwoordig zijn we natuurlijk elke seconde van de dag verbonden met de hele wereld. Zelf kan ik daar soms een beetje zenuwachtig van worden, omdat de stroom aan berichtjes, meldingen en mailtjes nooit stopt. Ik las een quote op een Belgische nieuwssite die het probleem voor mij mooi samenvat:

 

Altijd verbonden zijn met internet of met de telefoon veroorzaakt op zich al stress. Je bent voortdurend in alarmfase. Maar doordat je daardoor gaat multitasken, maakt het je zo ongelooflijk pathetisch inefficiënt.” (De Redactie)

 

Ik denk dat multitasken voor mij inderdaad het grootste probleem is. Terwijl ik dit stukje schrijf heb ik bijvoorbeeld al zestien keer op m’n telefoon gekeken, heel facebook door gescrolld en een complete planning voor komende week gemaakt. En dat terwijl ik een rampzalige multitasker ben: door veel dingen tegelijk te doen raak ik altijd afgeleid of in de war. Niet zo gek dus dat ik aan het einde van de dag of week altijd moe ben.

 

Ik denk dat het er ongeveer zo aan toe gaat in mijn brein.

 

Toen ik begin maart al mijn volledige bundel van die maand had verbruikt (foutje, youtube filmpjes gekeken op 3G) besloot ik eens een maandje zonder data te leven. Het resultaat zal je niet verrassen: na een paar dagen wennen vond ik het heerlijk om pas aan het eind van de dag de stroom aan binnengekomen berichtjes te lezen. En eerlijk: als mensen je nodig hebben bellen ze je wel.

 

Ik denk dat we ons niet zo bewust zijn van wat de constante informatie-overload met ons doet. Ik las eens een boek van Carr waarin werd gesteld dat we af en toe echt een break nodig hebben van de media om geïnspireerd te blijven. Nu is inspiratie voor mij heel belangrijk, zie deel 1 van deze reeks. Daarom heb ik me voorgenomen om dat social media dieet van maart vol te houden.

 

 

 

 

 2. Stop met vergelijken

Het resultaat van dit ‘dieet’ is niet alleen dat ik wat minder aan het multitasken ben. Het zorgt er ook voor dat ik mezelf wat minder vaak vergelijk met andere mensen. Eerlijk: ik volg veel reisbloggers die de hele wereld over mogen reizen, journalisten die de meest geweldige reportages mogen maken, enzovoort. Natuurlijk is het leuk om deze mensen als inspiratiebron te gebruiken voor mijn eigen dromen en doelen. Zonder mooie voorbeelden zal je je dromen wellicht sneller opgeven. Toch merk ik ook dat deze vergelijkingen gevaarlijk zijn: al snel na het zien van dromerige beelden van paradijselijke oorden baal ik van wat ik op dit moment zelf doe. Een beetje yoghurtjes scheppen…?

 

Het zou je leven maar zijn…

 

Maar eerlijk, er zijn zoveel mensen op de wereld die geen werk hebben, of een maandsalaris hebben dat ver onder mijn dagloon ligt. Mensen die keihard zwoegen om hun kinderen te eten te kunnen geven. Ook als ik hieraan denk voel ik me niet goed: waar klaag ik eigenlijk over?

 
Mijn oplossing is om iets minder weg te zwijmelen bij dromerige plaatjes op het internet. Hierdoor lukt het me beter om me bewust te zijn van het feit dat ik nooit iemand anders ga zijn dan mezelf. En daardoor durf ik naar het best mogelijke voor mijzelf te streven, maar ben ik ook gelukkig met wat ik heb. En dat geeft rust.

 

 

3. Headspace

Om de constante gedachtenstroom in m’n hoofd een beetje te temmen ben ik daarnaast begonnen met mediteren. Bijna elke avond voor het slapen gaan neem ik een kwartiertje de tijd om even tot rust te komen. Hiervoor gebruik ik de app Headspace, echt een aanrader. Een man met een mooi Engels accent vertelt je stap voor stap wat je moet doen en binnen no-time voel je je kalmer. Echt, dat ene kwartiertje maakt een verschil! Het is voor het eerst dat ik een keer fatsoenlijk naar mijn lichaam luister; ik let nu bijvoorbeeld meer op mijn ademhaling. En dat blijf ik verrassend genoeg gedurende de hele dag doen!

 

Als mijn hoofd echt vol zit met gedachten gebruik ik ook nog een trucje dat ik zelf heb bedacht. Ik noem het… het ballonnetje. Voor mij werkt het perfect en wat ik doe is het volgende: eerst blaas ik denkbeeldig een ballon een beetje op; bij elke uitademing raakt ‘ie voller. Als de ballon halfvol zit, vul je hem bij elke uitademing met gedachten die je dwars zitten en een (tijdelijke) oplossing ervoor. Als je al je gedachten denkbeeldig in de ballon hebt gestopt, laat je de ballon los en slaap je sowieso binnen vijf minuten.

 

 

4. Schrijf het op

Een laatste tip is eentje waar ik gek genoeg eerst te lui voor was. Hoewel ik hou van schrijven, schreef ik eigenlijk nooit in een agenda of dagboekje. Alles wat me bezig hield en alles wat ik nog moest doen stapelde zich hierdoor op in mijn hoofd. Nu zet ik alles wat ik moet doen in een tijdschema op m’n telefoon (misschien dat het een papieren versie wordt, lijkt me nog beter). Van het opzeggen van m’n huur tot het kopen van brood; ik schrijf het op en krijg een reminder als het tijd is om me hier mee bezig te houden. Zo probeer ik te voorkomen dat ik alles tegelijk wil doen en hou ik tijd over voor een beetje ontspanning. Als m’n hoofd overloopt van gedachten helpt het ook fantastisch goed om het allemaal eens op papier te zetten.

 

 

Met behulp van deze vier dingen is het me de afgelopen weken al steeds beter gelukt om het wat rustiger aan te doen. Nog steeds is het af en toe te druk, maar ik ben op weg. Nu vraag ik me af: is dit verhaal herkenbaar voor jullie? En wat doen jullie er zelf aan om je hoofd koel te houden?

 

 

Bron afbeeldingen: 12345 – 6

 



4 comments


    (April 24, 2017)

    Wat een inspirerend stukje Mariek! Ik zie dat je hard bezig bent om GREAT AGAIN te worden! TIRED OF WINNING!



    (April 24, 2017)

    Wat mooi en wederom herkenbaar haha! Vooral dat ademhalen.. Dat heb ik ook, verdomde irritant! Wat goed dat je begonnen bent met mediteren, volgens mij kan dat echt een lifesafer zijn!



    (April 24, 2017)

    Je hebt wel gelijk, want multitasken gaat vaak echt zo matig, maar toch doet bijna iedereen het denk ik wel. Ik heb pas sinds oktober een internet abonnement op mijn telefoon en waar ik het eerst geen probleem vond om even niets binnen te krijgen, heb ik nu altijd wel meer het gevoel dat ik m’n telefoon moet checken en moet antwoorden… Ik vind het balonnetjes idee echt goed! En ik moet ook echt weer meer gaan opschrijven. ‘Vroeger’ vond ik het heerlijk om iedere avond even te schrijven maar de laatste tijd ‘vind ik dat te veel tijd kosten’. Jep. Anyway, goed artikel 🙂


    Ann

    (April 25, 2017)

    Leuk om te lezen en het besef dat er plaats Is voor Me- time. De wereld draait evengoed door.
    Tip van het ballonnetje vind ik wel een goeie, neem ik mee.


Return to Top ▲Return to Top ▲